Perantau Kasih

Merantau mencari kasih ILAHI,

Be yourself..

Be yourself..

Apa bendanya be yourself?

I belong to myself, and you belong to yourself..

Ujar kawan saya satu hari..

Hermm, confuse, how we can be ourself? How to describe that what we have now is ourself? The true one.

Actually, what we really are? Be ourself? or others?

How are you? How am I?

Macam mana. Macam mana, macam mana hah!

soalan yang saya sendiri pening dan masih pening bila ada orang yang cakap..

Ini diri aku, aku tak nak hipokrit, I just want to be myself. This is my true colur.Kalau tak suka, berambus!

cewah, speaking bi lak...

Tetiba ku rasa nak lempang-lempang saja orang macam mana, kalau be yourself ke arah kebaikan tak pe, tapi ni kearah yang tak baik.

Nak lempang ke tak nak,

Nak ke tak nak,

Nak ke tak nak.

Kalau ikut 'myself' dah lama saya bagi 'cop 5 jari'. Cakap macam orang tak ada agama. Kasar.

Tapi, sebab saya tak nak jadi 'myself' maka hasrat untuk melempang minah@mamat yang suka-suka hati keluarkan statement 'I want to be myself' sebegini ku batalkan. Mungkin mereka ni kena bagi makan 'lempeng', baru mereka tahu asal usul sebenar mereka.

"Macam ini la, sebenarnya, bagaimana yang awak kata awak cuba nak jadi diri awak,"tanya saya lembut, berhikmah konon. Cuba menyuap 'lempeng' ke mulutnya.

"Macam yang saya sekarang la. Awak sendiri nampakkan. Saya tak boleh jadi baik macam awak. Saya tak suka pakai tudung-tudung 'telekung' ni. Saya sayang dia, jadi saya tak boleh tahan diri nak kapel macam mana awak cuba elakkan diri awak dari kapel. bla bla bla," panjang betul alasan dia sampai saya pun terlupa.

"Awak yakin awak menjadi diri awak? Awak betul-betul yakin. Masa awak buat semua perkara-perkara tu, awak tak rasa berdosa kat tuhan, tak rasa bersalah kat parents? Awak tak rasa ke setiap kali awak buat dosa hati awak tak tenteram? awak yakin, itu diri awak, atau itu hanya..."ujar ku, saja nak pancing minat si dia yang sedang confuse tentang diri sendiri.

"Apa maksud awak, itu hanya apa?"

"Itu hanya alasan awak nak buat benda yang agama tak bagi,"

"Tolong sikit ye, saya bukan buat zina, saya kapel je. saya still pakai tudung, just nak bergaya sikit je, apa salah angkat-angkat sikit. Still tutup rambut,"

"Ye, saya tak kata awak jahat. Malah awak juga sangat baik. Lagi baik dari saya"

"Awak ni cakap putar belit la." marah dia. 'Lempeng' yang ku suap dimuntahkan balik.

" Yela, awak berkapel sebab hati awak penuh dengan kasih sayang, awak pakai tudung sebab awak tahu rambut aurat, tapi dalam masa sama awak juga mahu kelihatan cantik dan bergaya, "

"Cuma kebaikkan awak tu tersalah salurnya." Dia terkejut. Kerut seribu dimuka meminta pengertian dari kata-kata ku.

"Islam itu ada syariatnya, ada panduannya. Kita orang islam, gaya hidup kita gaya hidup Islam, pendidikan kita tak boleh lari dari pendidikan Islam hakta awak student medic." ambik nafas jap..

"Awak orang bijak, berpendidikan. Tak salah berkasih sayang, tapi ikut jalannya, NIKAH. Tak salah nak bertudung dalam masa yang sama tetap bergaya, atau dengan bahasa yang best sikit, kemas."

"Tetapi bertudung biar labuh sampai kedada, baju tak ketat. Bergaya la, janji tak berlebih. Malah, saya suka tengok muslimah yang bergaya, boleh jadi ikon masyarakat."

"Kenapa awak tak bergaya? Tengok, hipokrit. Saya benci orang hipokrit baik macam awak. Cakaplain, buatnya lain. Selagi awak tak jadi diri awak, awak takkan maju. Jangan jadi munafik la" uish, dia sangkal kita balik. Kita bagi 'lempeng' panas, dia suap kita cili pedas.

"Kenapa ye. sebab saya tak suka dan tak selesa. Itu sahaja, saya suka tengok, bukan suka pakai,"

"Mungkin orang kata saya hipokrit, tapi hakikatnya saya tidak. Mungkin orang kata saya berpura-pura baik, saya tak jadi diri saya, tapi sebenarnya tanggapan itu semua salah."

"Atas dasar apa awak cakap macam itu." tanya si dia. Pancing dah mengena.

"Manusia dilahirkan suci, bersih. Ya, ibu bapa yang mencorak kita. Kalau awak betul-betul cakap awak nak jadi diri awak yang sebenar, sehrusnya awak jadi diri awak yang baru lahir. Itu baru diri awak yang sebenarnya. Hakikatnya kita baik."

"Sebab itu saya tanya tadi, awak betul-betul jadi diri awak, atau sebenarnya awak cuba jadi diri orang lain."

Dia terdiam. Berfikir mungkin. Mungkin terfikir 'lempeng' buatan ku ini sedap.

.................................................................

Teringat ku satu hadis Rasulullah s.a.w yang cukup mahsyur,

" Setiap anak yang lahir adalah seumpama kain putih, maka ibu bapanyalah akan mencorak dan menjadikan yahudi, majusi atau nasrani"

Ya, semua manusia dilahirkan putih, suci, bersih, dan ibu bapa yang mencorak kita. Walaupun, agama yang ku anuti, bukanlah dari pencarian sendiri, tetapi lahir-lahir memang dah Islam. Rezeki dari tuhan. Alhamdulillah.

Tapi, itu tak bermakna pencarian harus dihentikan. Pencarian mesti diteruskan. Kan aku perantau kasih.

Back to the point, mari kita bicara soal fitrah. Fitrah manusia lahir dengan fitrah mahu beragama, sebab itu ramai yang mencari-cari tuhan.

Lihat cat stavens atau nama islamnya Yusuf Islam. Selami pejalanan kisah hidupnya. Bagaimana pencariannya berakhir sebagai seorang muslim. Ikon masyarakat muslimBritish. Malah kelibat beliau ditakuti kerajaan Amerika sehingga beliau dilarang masuk ke Amerika ketika isu hangat kes WTC runtuh.

Begitu hebat perjalanan hidup beliau. Bagaimana beliau boleh jadi manusia yang hebat.

Aset berjuta dollar, kata-katanya mampu mempengaruhi manusia, pandangannya luar biasa.

Jawapanya mudah, jawapan yang ku temui ketika terbaca interview antara Yusuf Islam dengan wartawan tentang pengislaman beliau.

Sebab beliau menjadi diri yang sebenar. Mencari agama itu fitrah manusia, kerana manusia dilahirkan dengan fitrah sebegitu.

Beliau mencari dirinya yang sebenar, dengan kembali kepada sistem hidup Islam.

Hakikatnya sistem Islam yang terbaik. Makanya, Lifestyle kita harusnya dicorak menggunakan sistem hidup Islam, Bukannya Iskam itu perlu ikut lifestyle kita!

Maka, kembali la kepada diri anda yang sebenar. To be a true muslim.

Mengapa?

Kerana Islam hanya satu-satu agama yang diredhai. Hakikatnya, kita semua muslim. Bukankah kita pernah berjanji bahwa hanya Allah tuhan yang layak disembah.

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آَدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ

172. Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuban kami), kami menjadi saksi". (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengata- kan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)",

Maka sebab itu muaalaf tak suka perkataan convert@tukar, tetapi mereka menggunakan revert, bermaksud kembali. Kerana meraka tahu dan yakin bahawa mereka telah kembali@revert kepada fitrah sebenar.

Makanya, menjadi baik itu juga fitrah manusia, sebab hakikat kita ini dilahir suci lagi bersih. Hakikatnya, agama Islam adalah agama yang terbaik.

Tetapi, manusia itu lemah, pelupa lagi bodoh!

kerana terlalu leka dengan hal kedunian, terlalu ikut kata hawa nafsu, kita lupa, hakikat diri kita sebenar.

Kita jadi MANUSIA LUPA DARATAN.

Kita jadi MANUSIA HIPOKRIT.

Maka, mula la keluarstatement nak escape dari hakikat ini, seperti

'I WANT TO BE MYSELF'

Atau statement ini...

"Eh, aku tak hipokrit la. Sapa kata aku lupa daratan. Aku hanya nak jadi diri aku. Be yourself ok!"

Gelak syaitan dengar ayat-ayat di atas atau seumpama dengan nya.

"Ye, ye. manusia bodoh dah kena tipu dengan kita."

Syaitan berbisik lagi,

" 'BE YOURSELF'. Jangan jadi orang munafik. Pura-pura baik konon.Ko tau tak, dalam AlQuran, lebih banyak mention pasal orang munafik berbanding orang kapir."

"Ala, ko ambil la cara hidup Islam yang ko larat buat. Yang tak leh ikut, ko tinggalkan. Janji ko solat. Bukan ko sembah akupun,"

"Rilek la, ko bukan bukak baju pun, just nak bergaya sikit je. takpe, angkat sikit je. kan nampak comey pakai macam tu,"

"Ala, kapel je, bukan buat zina. sekadar pegang-pegang tangan, apa la sangat. Esok-esok bertaubat la. Kan Allah maha pengampun."

Huish, hebatnya godaan syaitan. Nampak semua macam ok je. Nampak macam terjaga, macam buat apa yang agama bagi, hakikatnya tidak!

Sama la orang yang pakai seluar 'halam'(seluar bawah lutut). Boleh jadi haram, boleh jadi halal. Macam tu juga godaan syaitan. Sampai kita pun tak boleh bezakan mana betul, mana salah. Kena balik cek ne, betul ke kita dah mumayiz.

Jadi, saya tak pernah rasa orang yang paksa diri nak jadi baik(even tak ikhlas) itu salah. Kalau orang kata mereka ni hipokrit dengan berpura-pura jadi baik, mungkin dengan hipokrit itu tuhan bantu mereka. Hidayahkan perlu dicari, bukannya datang bergolak.

Hipokritkah MEREKA?

Hakikatnya, mereka tak hipokrit, tetapi mereka mencari diri mereka yang dulu. Yang bersih dan suci.

Siapa manusia HIPOKRIT?

Manusia yang hipokrit adalah manusia yang enggan mencari hakikat siapa tuhan itu.

Manusia yang hipokrit adalah manusia yang enggan percaya tuhan yang sebenar.

Manusia yang hipokrit adalah manusia yang enggan ikut jalan-jalan yang tuhan tunjuk.

Manusia hipokrit adalah manusia yang membelakangi jalan Islam.

Dan manusia yang hipokrit adalah manusia yang konon-konon mengelurkan statement "I WANT TO BE MYSELF."

Jadi la macam orang Jawa, kemana saja mereka, lempeng tak pernah dilupakan.

Jadi, HIPOKRITKAH ANDA?


~ Cinta sejati tidak akan bertambah kerana kebaikan, dan tidak berkurangan kerana kelemahan~

1 comments:

Sodap nyer 'lempeng' afuf...Alhamdulillah afuf diberi kelebihan mampu counter back org macam ni...

btw biler plak PWTC runtuh???hu3 bukan PWTC tp WTC...

Pages

About Me

My photo
Just a simple person,but I always make problems... Sorry Abuya and Umi... but I love my family so much, I am third from nine... I am a thinker... Love to think and can't stop to think.. For me,life is hard and weird... People is hard to understand. May be, that is one of The Greatness of ALLAH.. SubhanaALLAH

About this blog

Pengakhiran hidup yg masih kabur..

Dimana aku?!!

talk

Followers