Perantau Kasih

Merantau mencari kasih ILAHI,


Semalam kita makan lempeng, hari ini nak makan apa yee.
Herm, nasi bubur air..
Peliknya nama, dah nasi, ada bubur, tambah air..
Kenapa tak panggil bubur je,

Bubur O bubur,
Nasi sudah menjadi bubur, meyesal kemudian hari tidak berguna lagi
Aku menyanyi, menggikut rentak hati.

Hari ini, kita makan nasi bubur berlauk tauhu, ikan bilis, kacang and sambal buatan mak ngah enterprise.
Uish, kalau mak ngah saya masak memang tak leh challenge orang lain..

"Orang melayu ne macam bubur kan,
lembek." tetiba suara hati saya berkata

"asal ko cakap macam tu, tak baik, ko kutuk bangsa sendiri" entah suara hati side mana pula bersuara.

"aku bukan nak kutuk, tapi, aku sedih tengok bangsa aku, melayu-islam"

"islam-melayu la"

"yeye, takde beza, tetap orang kita,"

......................................................

Melayu yang makin layu.
orang kita orang Melayu atau 'melayu'

"Melayu ni, lemah dalam lemah" ujar pak ngah

Aik, lemah dalam lemah.
haah, kita lemah dalam lemah, apa hebatnya kita ya.

lemah dalam ilmu
lemah dalam pemikiran
lemah dalam ekonomi
lemah anak bangsa
lagi teruk, LEMAH DALAM IMAN.
Nauzubillahiminzalik

"Melayu ini, satu bangsa yang suka mengikut. Tak nak pikir panjang sebelum mengikut atau buat keputusan, "tambah mak ngah. Aik, Makin pedas pulak rasanya sambal yang ku makan.

Tak sangka hari ini, kami semeja mempunyai pendapat yang sama, ada "Heart Connection" .

Itulah monolog dalaman hati saya hari ini..

Termenung jauh saya hari ini, memikirkan bangsa kita.

"Nasi sudah menjadi bubur, menyesal kemudian hari tidak berguna lagi"
Lagu hati itu terus berkumandang dalam diri..

..........................................................


p/s: Untuk mendalami lebih mendalam permasalahan orang melayu, panjang diskusinya, banyak pembacaannya, dalam pemerhatianya. Maka, marilah kita cari buku karangan Ustaz Pahrol bertajuk, DILEMA MELAYU..






~ Cinta sejati tidak akan bertambah kerana kebaikan, dan tidak berkurangan kerana kelemahan~

Pages

About Me

My photo
Just a simple person,but I always make problems... Sorry Abuya and Umi... but I love my family so much, I am third from nine... I am a thinker... Love to think and can't stop to think.. For me,life is hard and weird... People is hard to understand. May be, that is one of The Greatness of ALLAH.. SubhanaALLAH

About this blog

Pengakhiran hidup yg masih kabur..

Dimana aku?!!

talk

Followers