Perantau Kasih

Merantau mencari kasih ILAHI,

"Akak rasa, akak takkan dapat keputusan bagus la SPM nanti," ujar adik ku yg bernama Nabila@Cik Nab.

 Itulah ayat dia masa pertama kali aku tanya pasal SPM. 

"Kenapa lak, Rileks la, Cuba bersangka baik dengan tuhan. Waktu ni ko kena doa banyak-banyak. Bukan tido!" Balas ku.

"Kalau ko dapat 11 A, akak bg hadiah," ujar ku sekadar memberi semangat. Kelihatan dia sedikit teruja.

Setiap kali kami behubung atau berborak dia mesti akan cakap,

"Jangan lupa, handpon ber mp3"

 Untuk pengetahuan semua, adat dalam keluarga kami setiap orang menggelar diri nya kakak(kecuali anak no 8&9). Mungkin kerana sebab umur kami yang sangat dekat menyebabkan kami terpaksa menjadi kakak dalam umur usia baru setahun. Bahkan, adik aku, Syamil juga mengelar dirinya kakak sewaktu kecik dulu. Krisis identiti budak ni. Hahaha.

'kakak' syamil & abg suhaimi

 Dalam keluarga ku, setip kali cuti, kebanyakan masa cuti hanya ditumpukan kepada pelajaran. Itu belum ditambah dengan adik-adik yang menggambil tusyein tambahan. Maka, masa cuti kami kebanyakan di habiskan dirumah.

Mana taknya, tiap-tiap tahun akan ada saja anak Hj Shuhardi dan Hjh. NorLiza yg akan  mengambil peperiksaan tak kira la SPM, PMR mahupun UPSR. Tahun ini sahaja, dua orang adik ku akan menggambil peperiksaan SPM dan PMR. 

ab(dihadapan) & ikah(belakang) akan menggambil PMR & SPM

Tetapi, itu tidak menjadi masalah. Bagi saja mereka komputer, internet, dan masa berjalan ke rumah nenek , sudah memadai bagi mereka. Jadi, jarang ada rungutan kalau kami tak dapat bercuti ketempat lain. 

11Mac 2010 adalah taikh yang dinanti-nantikan kami sekeluarga. Tarikh keramat yang akan menentukan kerjaya hidup cik nab yg seterusnya.  Entah kenapa, aku pula yang teruja. Mungkin aku tahu, cita-cita dia tinggi, mahu meneruskan pelajaran ke bumi anbiya', mengikut jejak langkah kak ila dan syamil. Kalau result tak bagus, susah nak pohon JPA dengan keadaan ekonomi yang teruk.

Jangan risau Cik Nab, kau ada kakak-kakak dan abang-abang yg sentiasa menyokong dan membantu kau. Beruntungnya orang anak tengah ni kan. Maka, hargai lah kakak dan abang kalian.

11Mac 2010,

11.49 am,

Biochemistry class,Lecturer Hall year 1.

Teet, teet

Siapa lak masej aku tengah-tengah dalam kelas ni. Habis satu kelas pandang aku.

From: Cik Nab Masam

"Pah! Telepon ber mp3!" 

Apakah maksudnya ini, Adakah....

Tanpa berlengah, aku menyulusup keluar dari kelas. Punat telefon ditekan,

'Cik Nab Masam'

'CALL'

Alhamdulillah, tak sangka, akhirnya cik nab kita berjaya mendapat staright 11 A. Kan akak dah cakap, bersangka baik dengan tuhan. 

cik nab(sweeter biru) , tahniah!

TAHNIAH akak ucapkan. Teruskan usaha lagi, sebab kehidupan sebagai pelajar takkan berhenti dengan keluarnya result SPM. Jangan lupa, sujud syukur, sebab hakikatnya, kejayaan itu datang nya dari DIA.

Lihat, kalau kita sentiasa bersangka baik dengan ALLAH, dan kita yakin dengan rezeki NYA, Allah akan balas lebih dari itu. Andai kata apa yang kita dapat tidak seperti yang kita harapkan, itu ujian dari Allah untuk mentarbiyah kita sebenarnya.

Hakikatnya, itu baru peperiksaan dunia, Alhamdulillah kau baru melepasi satu peperiksaan dunia. Tetapi, ingatlah, peperiksaan terbesar menanti 'disana'. Jadi, jangan lupa buat persiapan untuk peperiksaan Akhirat juga.

Selamat melangkah ke alam universiti. Banyakan berdoa dan jangan lupa buat solat istikharah dalam membuat pilihan kos yang akan kau pilih. InshaAllah, Allah akan tunjuk jalan yang terbaik untuk kau. Pokoknya, pergantungan terbaik adalah disandarkan kepada Allah. 

~ Cinta sejati tidak akan bertambah kerana kebaikan, dan tidak berkurangan kerana kelemahan~

0 comments:

Pages

About Me

My photo
Just a simple person,but I always make problems... Sorry Abuya and Umi... but I love my family so much, I am third from nine... I am a thinker... Love to think and can't stop to think.. For me,life is hard and weird... People is hard to understand. May be, that is one of The Greatness of ALLAH.. SubhanaALLAH

About this blog

Pengakhiran hidup yg masih kabur..

Dimana aku?!!

talk

Followers