Perantau Kasih

Merantau mencari kasih ILAHI,



Yuhu!dah habis exam.  

Jeritan kedengaran dari dalam dewan Lecturer Hall 2 Kuliyah Farmasi. Paper mcq gabungan subjek Pharm Analysis, Physical Pharmacy dan Microb memang menguji minda. Jawapan dibuat dan ditanda dengan penuh berhati-hati kerana soalan kali ini berbentuk minus marking.


1 jam setengah tidak terasa lantaran khusyuk nya memikirkan soalan-soalan yang diberi. Terasa berat otak habis sahaja peperiksaan paper yang terakhir itu. 


"Habis dah tahun pertama. Harap-harap, kali ni lulus dengan jayanya. Dah 8 bulan aku jadi bergelar pelajar. Cepat rasanya masa berlalu,"


Ya, sudah 8 bulan sudah ku tempuhi hidup sebagai pelajar universiti. Pagi ke kelas, petang pulang, singgah cafe untuk beli makanan malam. Sampai di bilik, berehat,mandi,makan dan bersedia untuk solat maghrib. Selepas itu masa di luangkan untuk mengaji,solat isya',belajar dan akhirnya tidur. Itulah kehidupan ku sepanjang bergelar pelajar. Rutin yang samaku ulang untuk esok hari nya.


Sehingga satu tahap,aku tersedar,apakah hidup ini? Ini kah yang ku mahu? Kenapa jiwa ku terasa kosong? Mana perginya jiwa perjuangan Islam ku yang dahulu?Semuanya terkubur lantaran sibuknya diri ini.


Salah siapa?


Sistem pendidikan, yang membuat aku terlalu sibuk?


Atau salah ku, yang merelakan diri menjadi mangsa sistem ini.


Satu saat ku sedar,aku tidak kurang seperti 'robot-robot'manusia,yang berkerja tanpa arah mahupun tujuan.


Ku soal diri ini,apa yang ku mahu dalam hidup?

Apa..


" Seharusnya kita jadi apa yang Allah mahu kita jadi,bukan apa yang kita mahu jadi,"

Kata-kata ungkaian dari seorang akhwat membuat ku terdiam. Apa yang Allah mahu aku jadi.


Jadi manusia yang berguna,berjuang di jalan nya.

Kenapa aku masih gagal menghayati semua itu,

Apa yang tidak kena.

Kenapa makin hari,manis iman makin hilang.

Ya Allah,bantulah hamba ku.

..................................................................

Disaat ini, aku sedar,hidupku,perjuangan ku,kepercayaan ku,semuanya gagal ku fahami.


Iman dan islam yang ku anuti sama seperti orang islam yang lain. Hanya di warisi dari turun temurun, tapi gagaldi hayati.


Saat aku tersedar bertapa jauh diri ini dari  tuhan,betapa aku menjadi orang yang 'munafik' yang melaungkan nama-namaTuhan, tetapi aku sendiri gagal menghayatinya.


"Alhamdulillah, enti dah sedar. Ayuh, mulakan langkah, Jangan bertanguh. Pencarian takkan berakhir, namun, pejuangan tak boleh di tinggal sepi," ujar lagi seorang akhwat.


Kata-kata semangat yang menjadikan tautan ukhwah kami semakin erat.


Ya, mungkin aku lambat untuk memahami semua itu. Namun, itu bermakna aku perlu  mengorak langkah yang lebih jauh kearah pembaikan diri. 


Mencari hidayah dan taufik dalam sinar Islam bukan suatu perkara yang mudah. Dengan usaha yang gigih, mana mungkin Islam dapat di sebar ke seluruh dunia. Namun, memahami erti kita menganut Islam apatah lagi menghayatinya juga suatu perkara yang harus ku lakukan sekarang.


" Saat manusia tersedar, siapa tuhan mereka, apa tujuan mereka di jadikan, dan bagaimana dan kearah mana haru manusia tuju. Saat itu, tuhan sangat dekat dengan kita," Teringat ku kata-kata seorang pensyarah di UIA.


Ya, saat aku tersedar, selami ini jiwa ini buta, buta menilai mana satu kasihnya tuhan. Saat diri ini gagal mencari erti kehidupan, herm, dengan kata yang lebih tepat, gagal menghayati erti hidup ini untuk apa,. 

........................................................


Biarlah mereka katakan aku insan yang gagal. Gagal di tarbiyah. Kerna aku tahu, aku bukan insan yang sempurna.


Biarlah mereka kata aku manusia kanak-kanak, Kerna aku tahu, pengalaman dan kegagalan lah yang mengajar aku erti dewasa.


Biarlah mereka kata aku gagal menjadi hamba Allah walaupun pintu kebaikan dekat di mata ku. Kerna aku tahu, Islam dan iman bukan boleh di warisi, tetapi ia perlu dicari, dicari dengan mata hati, atas kehendak Ilahi. 


Biarlah mereka kata aku masih gagal mengerti erti cinta, kerana aku masih gagal merasai apa itu erti CINTA SEJATI, cinta si RABBI.  


Pencarian ini tidak akan ku hentikan, kasih ku pada insan bernama makhluk tak mungkin dapat ku beri. Disaat diri masih gagal mengapai kasih TUHAN.


Hakikatnya, aku seorang pengembara, yang mengembara mencari kasih tuhan. Di sebalik jiwa dan hati yang hina ini, aku yakin, masih ada sinar nur dari tuhan . Perantauan ini akan tetap ku teruskan, kerna hakikatnya,Perantau Kasih itu adalah aku. 



وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ﴿١٦﴾
إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ ﴿١٧﴾

Artinya : "Dan Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya, (yaitu) ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri.” (QS. Qoff : 16 – 17)


~ Cinta sejati tidak akan bertambah kerana kebaikan, dan tidak berkurangan kerana kelemahan~

0 comments:

Pages

About Me

My photo
Just a simple person,but I always make problems... Sorry Abuya and Umi... but I love my family so much, I am third from nine... I am a thinker... Love to think and can't stop to think.. For me,life is hard and weird... People is hard to understand. May be, that is one of The Greatness of ALLAH.. SubhanaALLAH

About this blog

Pengakhiran hidup yg masih kabur..

Dimana aku?!!

talk

Followers