Perantau Kasih

Merantau mencari kasih ILAHI,

Salam.....

Alhamdulillah, hampir 3 minggu final exam sudah ku tempuh. Esok, paper terakhir, tetatpi rasanya sudah habis kudrat di curah kan untuk membelek semula buku-buku yang hanya ALLAH saja tahu berat dan tebal nya. Terasa tepu minda dengan pengiraan, teori-teori dan gambar rajah yang pelik-pelik. Kadang kala, terasa rindu nak membicarakan soal umat, luar dari konteks Pharmacist Subject.


Perbicaraan bersama suami tercinta mengingatkan saya semula. Sedikit sebanyak, isu mem 'biadap'kan ULAMA' semakin menular dikalagan generasi muda di sentuh dalam perbicaraan singkat kami pada petang itu.
Sedih, bukan sebab melihat generasi muda, tetapi juga diri saya yang masih gagal mengenali apatah lagi mengetahui mana-mana ulama' yang bertungkus lumus mengislam kan penduduk Asia khususnya. Namun, saya lagi sedih melihat kebiadapan segelintir 'umat' yang biadap dalam membawa populiriti mereka sehingga sanggup menghina golongan ini, lebih-lebih lagi 'mereka' itu adalah golongan yang 'dikatakan' dari religious background.

Mungkin, inilah kesan bila kita gagal mengajar anak-anak kita sejarah ulama' kita. Usah pergi jauh ke Mesir mahupun ke Syiria, Ulama' seberang pun kita tidak kenal apatah lagi yg bertungkus lumus menyebarkan ajaran ISLAM ke TANAH MELAYU.
BIADAP! Kebiadapan melampau serta idealogi 'membiadapkan' ulama lampau yang ditanam di dalam minda generasi Y khususnya golongan universiti yang semangat pemuda membimbangkan saya. Secara tegas saya luahkan kepada suami saya, anak-anak tidak akan saya besarkan secara begitu. Tegas saya, agama itu bukan tradisi, tapi tradisi adalah sebahagian dari agama, selagi mana ia selari dengan syariat. Saya bukan golongan yang secara total membuang tradisi, tetapi saya tidak akan sesekali membelakangkan agama .

Dilahirkan dalam keluarga yang menekankan pendidikan agama secara tradisional-moden memberi kelebihan kepada saya untuk cuba mengestrak sejauh mana isu MEMBIADAPKAN ULAMA' dalam generasi kami. Hanya Istighfar mampu saya luahkan melihat sesetengah 'golongan' yang berani mempertikaikan ulama'. Idealogi ulama' juga manusia biasa yang boleh melakukan kesilapan menjadi satu racun atau duri dalam muscle yang perlu di ubat dengan charcoal. Idealogi ini seolah-olah telah menjadi tiket kepada sesiapa untuk mempertikaikan kredibiliti mereka, sedangkan mereka sudah meninggal dunia sekian lama. Kecacatan yang entah betul entah tidak dijulang-julang, sedangkan jasa besar mereka di pandang siang.

Perbicaraan ini menjadi semakin menakutkan setiap kali saya berborak atau bertukar pandangan dengan pelajar-pelajar dari luar negara khusunya dari negara barat.
Banyak lagi perkara yang perlu kita lakukan daripada mempertikaikan golongan ini. Isu zina, anak luar nikah dan 1001 masalah yang melanda negara kita yang seharusnya kita risaukan. Ini belum di tmbahkan dengan idea PERDANA MENTERI yang kita 'HORMATI' yang dalam usahanya menjadikan MALAYSIA pusat masalah sosial dunia melalui perancangan PEMANDU.

Kepada rakan-rakan diluar, sebelum kalian mengelurakan mana-mana statement yang berbunyi, ''ala, ulama' dulu pun boleh buat silap jugak,'', fikir kan lah, adakah anda lebih mulia dari mereka, tanpa mereka, takkan anda berdiri banggan menggatakan I'M MUSLIM pada hari ini.
Wallahualam.....





~ Cinta sejati tidak akan bertambah kerana kebaikan, dan tidak berkurangan kerana kelemahan~

0 comments:

Pages

About Me

My photo
Just a simple person,but I always make problems... Sorry Abuya and Umi... but I love my family so much, I am third from nine... I am a thinker... Love to think and can't stop to think.. For me,life is hard and weird... People is hard to understand. May be, that is one of The Greatness of ALLAH.. SubhanaALLAH

About this blog

Pengakhiran hidup yg masih kabur..

Dimana aku?!!

talk

Followers