Perantau Kasih

Merantau mencari kasih ILAHI,



Assalamualaikum..

Malas sungguh hari ini nak menaip.Tapi nak menaip gak! Tak de cerita menarik yang nak dikongsi. Cuma nak berkongsi kerisauan dihati.

Percaya atau tidak, sebenarnya kita semua sudah kalah di tangan yahudi. Lihat la, berapa ramai anak muda rosak, berapa ramai rakan-rakan diluar sudah mengabaikan syariat Allah.

Tapi, bukan itu yang ingin saya kongsi pada hari ini. Mungkin perkara ini tak menarik, tapi perlu di perkatakan.

Dirumah saya, adalah menjadi satu amalan budaya membaca bagi kami sekeluarga. Sebab itulah, umi dan abuya sanggup melanggan pelbagai majalah bahasa inggeris seperti Newsweek, Reader Digest dan lain-lain. Namun, majalah bahasa melayu tetap tidak ketinggalan.

Membaca itu sudah tentu bagus, tapi apa yang membimbangkan saya aliran pemikiran yang disalurkan dalam sesuatu bahan bacaan. Sebab itu, kita tidak boleh membaca sahaja tanpa meniliti dan  berfikir. Bukankah Allah menjadikan otak untuk kita berfikir?

Baru-baru ini, saya sempat membelak majalah-majalah 'mat saleh' dirumah. Belak punya belak, saya tertarik dengan sebuah majalah yang menjadikan Islam sebagai isu utama iaitu RADICAL ISLAM IS A FACT OF LIFE......

Cukup itu sahaja yang saya boleh tulis tentang tajuk majalah tersebut. Bimbang kalau saya nyatakan nama majalah serta tajuk penuh, nanti kena saman pula.

Bacaan kali pertama, macam betul apa yang dikatakan penulis. Bacaan kali kedua, ketiga, saya mula rasa ada yang tak kena. Seolah-olah ada unsur-unsur israeliat di dalamnya. Sedangkan namanya menggambarkan penulis seorang muslim.

Penulis seolah-olah mahu mengatakan bahawa tidak semua Islam itu bersifat radikal. Tidak semua yang memperjuangkan itu radikal. Tetapi, adakah benar mereka yang dikatakan radikal itu benar-benar radikal? Itu satu persoalan. Siapa yang sebenar radikal, dan siapa sebenarnya mengamalkan Islam yang sebenar.

Kedua, Penulis juga ada menyatakan tidak semua jemaah atau kumpulan Islam mengajarkan konsep jihad. Tapi adakah beliau sendiri benar-benar memahami apa itu jihad. Adakah jihad itu dengan hanya mengangkat senjata. Jika ada kumpulan Islam yang mengangkat senjata, yang melaungkan-laungkan seruan jihad, tidak tahukan beliau, mengapa meraka bertindak sedemikan.

Bukan itu sahaja, malah isu pendidikan, aurat dan hukum hakam Islam turut disentuh dalam penulisan beliau. Malah beliau juga membangkitkan isu bahawa tiada akan ada seorang islam sama ada radikal ataupun tidak dapat memberi jawapan yang memuaskan hati penduduk dunia tentang isu-isu sedemikan terutamanya isu jihad.

Memang realitinya, orang nasrani dan yahudi tidak akan pernah berpuas hati dengan Islam. Sebab itu janji Allah, mereka akan cuba sedaya upaya untuk mengeluarkan kita dari agama islam yang sebenar. Namun, ingatlah, janji Allah bahawa Allah akan sentiasa bersama-sama dengan orang yang benar. 

Maka, jadilah orang yang benar!

~ Cinta sejati tidak akan bertambah kerana kebaikan,

dan tidak berkurangan kerana kelemahan~

0 comments:

Pages

About Me

My photo
Just a simple person,but I always make problems... Sorry Abuya and Umi... but I love my family so much, I am third from nine... I am a thinker... Love to think and can't stop to think.. For me,life is hard and weird... People is hard to understand. May be, that is one of The Greatness of ALLAH.. SubhanaALLAH

About this blog

Pengakhiran hidup yg masih kabur..

Dimana aku?!!

talk

Followers